BBC logo بنگاه خبرپراکنی بریتانیا یا BBC بزرگترین موسسه ی خبری دنیا است. برنامه های این بنگاه خبری در ۲۰۰ کشور دنیا قابل دسترس است. بی بی سی توسط هیات امنایی اداره می شود که تعهد دارند بدون تحت تاثیر گرفتن در مقابل عوامل بیرونی سیاسی یا اقتصادی، تنها و تنها در برابر مخاطبان پاسخگو باشند. هرچند برخی این سیاست بی بی سی را با توجه به تامین بودجه ی بخش جهانی آن توسط دولت بریتانیا چندان قابل اجرا نمی دانند. با این حال سیاستهای بی بی سی و برنامه های سرویسهای مختلف آن در طول بیش از هشتاد سال حیاتش، آن را تبدیل به یکی از مورد اعتمادترین رسانه ها در دنیا کرده است.

این شبکه در برنامه ی مستند تلویزیونی خود که در جولای ۲۰۰۸ پخش شد و پیش نمایشش از این پیوند قابل دیدن است به ابعاد مبهم حادثه ی ۱۱ سپتامبر پرداخت. این برنامه از سری برنامه های پرطرفدار پرونده های توطئه (Conspiracy Files) می باشد که در آن به فرو ریختن برج شماره ۷ موسوم به WTC7 پرداخت.

بی بی سی در گزارش دیگری اعلام کرد که گزارش جدیدی در مورد حادثه یازدهم سپتامبر به زودی منتشر می شود که در آن به جزئیات فروریختن سومین ساختمان، یعنی مرکز تجارت جهانی شماره ۷ (WTC7) اشاره می کند. در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ علاوه بر برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی که بر اثر برخورد هواپیما فروریختند، ساختمان کوچکتری به نام WTC7 نیز به یکباره فرو ریخت در حالی که هیچ هواپیمایی به این ساختمان برخورد نکرده بود. مقامات رسمی اعلام کرده اند که این واژگونی بر اثر گرمای ناشی از سوختن برجهای دوقلو بوده است، اما طرفداران نظریه توطئه به درستی اشاره می کنند که تا کنون هیچ ساختمانی در دنیا بر اثر عامل گرما، به تنهایی، سقوط نکرده است.  بی بی سی فارسی هم در تایید این سخن می نویسد:

با این گزارش، “برج هفت” تنها آسمانخراش فولادی دنیا خواهد بود که آتش باعث فروپاشی آن شده است.

این نکته که تا کنون هیچ آسمانخراشی در دنیا تنها به دلیل آتش سوزی فرونریخته است نکته ی قابل تاملی است. حتی آسمانخراش مادرید در سال ۲۰۰۵ با وجود این که نزدیک ۲۴ ساعت در آتش سوخت هرچند منهدم شد اما هرگز فرونریخت.

این در حالی است که برخی عقیده دارند این ساختمان بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده و بر اثر بمبگذاری فروریخت. گروهی از کارشناسان باتجربه سازه و معماری نیز اعتقاد دارند که بی تردید تخریب ساختمان شماره ۷ برنامه ای کنترل شده و از پیش برنامه ریزی شده توسط مقامات بوده است. این سخن مورد تایید گزارشی است که بی بی سی فارسی در این مورد تهیه کرده است:

گروه “معماران و مهندسان برای واقعیت حادثه یازده سپتامبر” می گویند که “برج هفت”، حتما مورد خرابی کنترل شده واقع شده است. ریچارد گیج، موسس این گروه می گوید فروپاشی برج سوم، نمونه آشکاری از انهدام کنترل شده از طریق مواد منفجره است.

ریچارد گیج، موسس گروه معماران و مهندسان در جای دیگری از این برنامه ی تلویزیونی می گوید که اگر بپذیریم که WTC7 بر اثر آتش سوزی منهدم شده است دیگر به مقاومت هیچ ساختمانی در نیویورک نمی توانیم اعتماد کنیم.

این نکته زمانی بیشتر به چشم می خورد که ببینیم سقوط این ساختمان به طرز شگفت آوری متقارن و بسیار شبیه تخریبهای کنترل شده است. بی بی سی در گزارش دیگری نوشته است که صاحب میلیونر این ساختمان تنها چند ماه پیش از یازده سپتامبر یک بیمه بسیار گرانقیمت برای ساختمان خریداری کرده بود.

They point out that Silverstein took out a $3.5bn (£۱٫۷۵bn) insurance policy on the Twin Towers just two months before the attacks. A policy that was to pay out in the event of

برخی شاهدان عینی صدای انفجارهای مهیب را از داخل ساختمان شنیدند که این ظن را که از مواد منفجره در تخریب استفاده شده بود تقویت می کند.

نکته بسیار عجیب دیگر این بوده است که شبکه های خبری بی بی سی و خبرگزاری رویترز در روز ۱۱ سپتامبر و در اخبار فوری خود اعلام کردند که ساختمان شماره ۷ هم فروریخته است در حالی که هنوز این اتفاق نیفتاده بود. این مساله می تواند بیانگر این نکته باشد که مقامات رسمی این اخبار را به طور برنامه ریزی شده به خبرگزاریها می داده اند. نکته جالب دیگر این است که حتی خود بی بی سی به این مساله اذعان دارد و در مستند خود به این اشتباه خود و رویترز اشاره می کند. اگر این ویدیو را ببینید به آسانی متوجه می شوید که Jane Standley گزارشگر بی بی سی ۲۳ دقیقه قبل از تخریب ساختمان می گوید برج WTC7 فروریخته است درحالی که هنوز پشت سرش برج تخریب نشده است و قابل رویت است. بی بی سی بعدها اعلام کرد که این ویدیو را گم کرده است:

We no longer have the original tapes of our 9/11 coverage (for reasons of cock-up, not conspiracy) So if someone has got a recording of our output, I’d love to get hold of it

البته این مستند تلویزیونی خاطرنشان می کند که این ویدیو بعدها در بایگانی بی بی سی پیدا شد. چون در قفسه اشتباه قرار داده شده بود.


ببینید:
وب سایت اختصاصی فروریختن برج شماره ی ۷

ویدئوی فروریختن ساختمان معماری دانشگاه دلفت در هلند بر اثر آتش سوزی