یک روز بعد از آخرین مناظره بین اوباما و مک کین که جزییات آن را می توانید در اینجا بخوانید، دو کاندیدای ریاست جمهوری طبق یک سنت سیاسی ایالات متحده در ضیافت شام اسمیت شرکت کردند. این مراسم شام همواره چند هفته ای پیش از انتخابات امریکا و به منظور جمع آوری کمکهای مالی برای امور خیریه برگزار می شود. البته ابن مراسم همه ساله برگزار می شود اما به طور سنتی در سال انتخابات، دو نامزد اصلی انتخابات در این مراسم سخنرانی می کنند. این مهمانی در سال ۲۰۰۸ توانست ۳٫۹ میلیون دلار اعانه جمع آوری کند.

علی رغم حضور نامزدهای انتخاباتی و میهمانان بلندپایه ی سیاسی و اقتصادی در این مراسم، فضای این میهمانی معمولا غیررسمی و غیر انتخاباتی است و سخنرانیها با شوخی همراه است. امسال هم این مراسم در یک روز بعد از آخرین مناظره مک کین و اوباما برگزار شد.

اوباما و مک کین در ضیافت شام اسمیت

اوباما و مک کین در ضیافت شام اسمیت

ابتدا مک کین سخنرانی خود را اتجام داد (ویدئوی سخنرانی مک کین) و در طی این سخنرانی با اشاراتی که به جو، لوله کش داشت همه ی حضار را به وجد آورد. در حالی که مک کین این سخنرانی را تنها با شوخیهای خود به پایان رساند، باراک اوباما گویا متن دقیقی برای ۱۰ دقیقه فرصت سخنرانی خود فراهم کرده بود.

ویدئوی این سخنرانی اوباما را از این پیوند می توانید تماشا کنید. وی با اشاراتی که در این سخنرانی کرد به نوعی  تمام حملات کمپین مک کین علیه خود را مرور کرد.
وی در ابتدای سخنرانی رقیب خود مک کین را پدربزرگ خطاب کرد و در جای دیگری گفت:

جان، یکی از دوستانم، به من گفته اگر بخوای دائم راجع به اقتصاد صحبت کنی، مک کین انتخابات را می بازه. پس من می خوام امشب راجع به اقتصاد حرف بزنم.

وی در جای دیگری هم با اشاره به جنجال جمهوریخواهان درمورد اسم میانی اوباما (باراک حسین اوباما) می گوید:

اسم کوچک من باراک است که یک اسم سوواحیلی (افریقایی) است و اسم میانی من هم توسط کسی انتخاب شده که احتمال نمی دونست من یک روز در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شم!

البته پس از آن اوباما این شایعه را که اسم میانیش حسین است تکذیب کرد. امااز بیم این که یک نام اسلامی را در این مراسم به زبان بیاورد، حتی به اسم حسین هم اشاره هم نکرد و مثلا نگفت اسم میانی من حسین نیست بلکه گفت:

اسم میانی من اونی نیست که شما فکر می کنید.

کسانی که اخبار انتخابات را دنبال می کنند در این ویدئو می بینند که اوباما با زیرکی تمام در طول سخنرانی چطور با ارجاع دادن به تمام اتفاقات انتخاباتی، به مک کین و پی لین آفتابه می گیرد! البته این اصطلاح آفتابه گرفتن را یک روز پیش از این مراسم تحلیلگر نیوزویک در بی بی سی درمورد مک کین به کار برده بود که با تاکتیک استفاده از نام یک لوله کش به نام جو، به اوباما آفتابه گرفته بود:

McCain throws kitchen sink at Obama

نکته ی قابل توحه این مراسم، عکس العملهای بدنی (body language) مک کین در طول سخنرانی اوباما بود. بی گمان عکس العملهای بدنی وی که ناشی از عصبی بودن وی بود، برای متخصصان این علم پیامهای جالبی دارد.