Time logo هفته نامه ی امریکایی تایم در گزارشی که در اکتبر ۲۰۰۸ منتشر کرد به نگرانی اسراییل از نصب رادارهای امریکا علیه ایران در خاک این کشور پرداخته است.

منابع امنیتی اسراییل درمورد سامانه رادار جدید ساخت امریکا که در ماه آینده در خاک اسراییل جهت مقابله با هواپیماها و موشکهای ایرانی نصب خواهد شد اظهار نگرانی کرده اند. این برای نخستین بار در تاریخ اسراییل است که این کشور یک پایگاه دائمی نیروهای خارجی را در خاک خود خواهد داشت. نگرانی مقامات اسراییلی از این بابت است که آنها اعتقاد دارند این سامانه اسراییل را عریان شده در مقابل امریکا نشان خواهد داد چون این سامانه قادر است لحظه به لحظه فعالیتهای آسمان اسراییل را ثبت کند حتی پرواز یک زنبور را در آسمان اسراییل. یک مقام ارشد اسراییل این سامانه را به ‘دستبند طلایی’ تشبیه کرده است که دستان اسراییل را در مقابل امریکا خواهد بست.

مرکز دیده بانی و هدایت سیستمهای رادار و ماهواره ای در امریکا (Corbis)

مرکز دیده بانی و هدایت سیستمهای رادار و ماهواره ای امریکا (Corbis)

نگرانی دیگر از این بابت است که اسراییل به این سیستم دسترسی مستقیم نخواهد داشت و تنها افسران امریکایی به این سیستم دسترسی خواهند داشت. لازم به ذکر است که اسراییل سیستم رادار خود را که مخصوص ایران طراحی شده است دارد اما محدوده این رادار بسیار کمتر از سیستم رادار امریکایی است. سامانه رادار امریکایی قادر به رهگیری برخاستن هرگونه هواپیما یا شلیک موشک در محدوده ۲۵۰۰ کیلومتری اسراییل است. این مزیت به اسراییل ۷۰-۶۰ ثانیه زمان واکنش بیشتری در مقابل حملات موشکی احتمالی ایران می دهد که بسیار حیاتی است. مقامات اسراییلی البته نگران این هستند که این برنامه موجبات خشم مقامات روسیه را فراهم کند. چون این سیستم قادر است که پرواز هر هواپیمایی در جنوب روسیه را تحت نظر بگیرد. خشم مسکو موجب خواهد شد که روسیه ایران و سوریه را به سلاح ضد هواپیما تجهیز کند.

امریکا قبلا نصب این سیستمها را به ترکیه و اردن پیشنهاد کرده بود اما آنها نپذیرفته بودند.


ببینید:
خبر روزنامه ی اسراییلی هاآرتص در این مورد