تردید: بسیاری از ما فیلمهای پلیسی را به خاطر هیجانش دوست داریم. گاهی آن قدر از تعقیب و گریزهای فیلمهای اکشن لذت می بریم که حتی با شخصیت منفی داستان که از بانک دزدی کرده است و یا عده ای بی گناه را به گروگان گرفته است همذات پنداری می کنیم و در جدالش با پلیس دوست داریم برنده شود. اما خوشبختانه با شوربختانه در انتهای همه ی فیلمها، دزد نگون بخت به چنگ قانون می افتد. با این حال آیا می دانستید دزدیهای دنیای واقعی گاهی بسیار هیجان انگیزتر و غیر قابل باورتر از دزدیهایی است که در فیلمها دیده ایم؟ و آیا می دانستید بر خلاف آن چه عادت کرده ایم در فیلمها ببینیم، بسیاری از دزدهای حرفه ای، همچنان به چنگال عدالت نیفتاده اند؟
روزنامه ی تلگراف فهرستی از بزرگترین و عجیب ترین سرقتهای تاریخ را گردآوری کرده است که در پی می آید. این فهرست متنوع شامل بزرگترین سرقت تاریخ به ارزش ۱ میلیارد دلار در عراق، تا سرقت از تانکر اسپرم گاو یک مزرعه دار امریکایی می باشد.


سرقت ویژه: سرقت از جواهر فروشی ایرانی در لندن در ماه جاری (به ارزش ۳/۲ میلیون دلار)

تنها چند روز بعد از انتشار این فهرست از سوی تلگراف، روزنامه ی تایمز خبر سرقت از یک جواهر فروشی معروف ایرانی در لندن را در ۲۴ آگوست منتشر کرد که باعث شد یک سرقت دیگر به این فهرست اضافه شود!
سارقان موتورسوار با حمله به جواهری مظفریان در محله ی اعیان نشین Knightsbridge لندن و روبروی فروشگاه معروف Harrods موفق شدند تنها در عرض ۳۹ ثانیه، جواهری به ارزش تقریبی ۲ میلیون پوند (۳/۲ میلیون دلار به سرقت ببرند. این بار، سارقان حرفه ای بسیار ساده عمل کردند! ۶ سارق که کلاه ایمنی بر سر داشتند، سوار بر موتور به پیاده رو آمدند و با چکش شیشه ی جواهری را شکستند، و جواهر پشت ویترین را دزدیدند و رفتند. یکی از اقلم به سرقت رفته، گردنبند الماس به ارزش ۵۰۰ هزار پوند (۸۰۰ هزار دلار) است. پویا نیکومقام که یکی از فروشندگان این جواهر فروشی است می گوید: “سارقان بسیار حرفه ای عمل کردند و در حالی که دقیقا می دونستند چه کار می کنند، حتی یک کلمه با هم حرف نزدند.”
یکی از سارقان تلاش کرد شیشه ی ویترین حاوی جواهری به ارزش ۳ میلیون پوند را بشکند، اما با وجود این که ۱۲ بار با چکش خود به شیشه زد، موفق به این کار نشد.


رتبه سال ارزش نقدی (میلیون دلار) پیدا شده؟
۱- عراق ۲۰۰۳ ۱۰۰۰
۲- بریتانیا ۲۰۰۶ ۸۸
۳- بریتانیا ۲۰۰۹ ۶۶
۴- بریتانیا ۱۹۸۷ ۶۶
۵- برزیل ۲۰۰۵ ۶۵
۶- بریتانیا ۲۰۰۴ ۴۴
۷- بریتانیا ۱۹۸۳ ۴۳
۸- بریتانیا ۲۰۰۳ ۳۸/۲
۹- بریتانیا ۱۹۹۵ ۱۱
۱۰- بریتانیا ۱۹۸۳ ۱۰
۱۱- بریتانیا ۱۹۶۳ ۴/۳
۱۲- امریکا ۱۹۹۳ ۲/۵
۱۳- بریتانیا ۱۹۷۱ ۲/۵
۱۴- امریکا ۱۹۹۲ ۰/۵
۱۵- امریکا ۱۹۶۷ ۰/۴
۱۶- امریکا ۱۹۷۱ ۰/۲
۱۷- امریکا ۲۰۰۵ ۰/۰۷۵
۱۸- نروژ ۲۰۰۴ اثر هنری
۱۹- بریتانیا ۱۹۹۰ اثر هنری
جدول بزرگترین سرقتهای تاریخ (منبع: تلگراف)
تمام سارقان دستگیر شده اند.
سارق یا سارقان سارقان دستگیر نشده اند.
برخی از سارقان دستگیر شده اند.

Telegraph

رتبه ۱: بانک مرکزی عراق


در ماه مارس ۲۰۰۳ وقتی نیروهای امریکایی و بریتانیایی به عراق حمله کردند، گروهی از سارقان عراقی به بانک مرکزی عراق دستبرد زدند و توانستند سه تراکتور را از پول نقد به ارزش تقریبی ۱ میلیارد دلار بار بزنند. حدود نیمی از این پولها بعدها در دیوار قصر صدام حسین پیدا شد. این سرقت بزرگترین سرقت بانک در تاریخ محسوب می شود.
ارزش نقدی: ۱ میلیارد دلار (معادل ۶۰۵ میلیون پوند)
[بالای صفحه]

رتبه ۲: ماشین حمل و نقل پول در بریتانیا


در ۲۱ فوریه ی ۲۰۰۶ وقتی کالین دیکسون مدیر شرکت حمل و نقل پول Securitas در تانبریج از ناحیه ی کنت انگلیس به سمت خانه ی خود می رفت توسط چند سارق که خود را افسر پلیس جا زده بودند متوقف شد. همکاران این سارقان همزمان همسر و پسر ۸ ساله ی وی را به گروگان گرفته بودند. آقای دیکسون که شرکتش معمولا حمل و نقل پولهای بانک مرکزی انگلیس (بانک انگلیس) را به عهده داشت تهدید شد که در صورت عدم همکاری خانواده اش آسیب خواهند دید. صبح روز بعد آقای دیکسون سارقان را به انبار پول شرکن برد و در حالی که ۱۴ نفر از کارکنان شرکت دست و پایسان بسته شده بود، سارقان با کامیونهای پر شده از پول پا به فرار گذاشتند (در عکس این کامیونها را می بینید). از آن زمان تا کنون پلیس موفق به دستگیری چند تن از سارقان شده است و توانسته است حدود ۲۰ میلیون پوند را از آنها پس بگیرد. این سرقت بزرگترین دزدی در تاریخ بریتانیا محسوب می شود.
ارزش نقدی: ۵۳ میلیون پوند Picture: EPA
[بالای صفحه]

رتبه ۳: جواهر فروشی Graff در لندن


۱۶ آگوست ۲۰۰۹ این دو مرد شیک پوش وارد جواهر فروشی بزرگ و معروف Graff در Bond Street شهر لندن شدند و با سرقت مسلحانه ی ۴۳ جواهر گران قیمت بزرگترین سرقت از یک مغازه در تاریخ بریتانیا را رقم زدند. بسیاری از این جواهرات الماس بودند. در جریان این سرقت مسلحانه یک زن به گروگان گرفته شد و سارقان وقتی در حال فرار بودند تیراندازی کردند، اما به کسی آسیب نرسید.
ارزش نقدی: ۴۰ میلیون پوند
[بالای صفحه]

رتبه ۴: صندوق امانات در لندن


والریو ویچی، فرزند یک وکیل ایتالیایی در سال ۱۹۸۶ به لندن رفت و در جولای سال بعد به عنوان سردسته ی سارقان مسلح کوچکی به مرکز نگهداری پول و امانات در محله ی اعیان نشین نایتزبریج لندن حمله کرد. آنها به عنوان مشتری وارد شدند و وقتی مثلا قصد داشتند صندوق امانت خود را باز کنند، اسلحه کشیدند و به کمک همدستان دیگر خود که بعدا وارد شند توانستند حدود ۴۰ میلیون پوند به سرقت ببرند. هرچند برخی گمانه زنیها حاکی از این است که این رقم به ۶۰ میلیون پوند هم می رسد. ویچی بعد از این سرقت فرار کرد و پلیس زمانی موفق به دستگیری وی شد که او شخصا به بریتانیا برگشته بود تا ماشین فراری تستاروسای خود را به امریکای جنوبی بفرستد. وی بعدها از بریتانیا اخراج شد و به ایتالیا فرستاده شد تا در آنجا زندان شود. در آوریل سال ۲۰۰۰ وقتی برای کاری به خارج از زندان رفته بود در یک درگیری با پلیس کشته شد.
ارزش نقدی: ۴۰-۶۰ میلیون پوند
[بالای صفحه]

رتبه ۵: بانک برزیل


بزرگترین دزدی بانک برزیل در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد. پلیس تخمین زده است که دستکم ۲۰ نفر به مدت ۳ ماه مشغول کندن تونلی به عمق ۸۰ متر از خانه ای در مجاورت بانک بوده اند. آنها توانستند بیش از ۶۵ میلیون دلار از بانک بدزدند. تا کنون فقط دو مظنون بازداشت شده اند و پلیس موفق شده است تنها ۵۰۰ هزار دلار از پولهای دزدی شده را پیدا کند.
ارزش نقدی: ۳۹ میلیون پوند
Picture: GETTY
[بالای صفحه]

رتبه ۶: بانک ایرلند شمالی


در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۴ سارقان با لباس مبدل پلیس به خانه ی دو کارمند Northern Bank در ایرلند شمالی رفتند و در حالی که خانواده ی این دو کارمند را تهدید به مرگ کردند از ایشان تنها یک درخواست ساده کردند! درخواست آنها این بود که فردا به بانک می روید، و مثل روزهای دیگر مشغول به کار می شوید. اما بعد از پایان کار بانک در آنجا می مانید تا ما را به داخل بانک راه بدهید. این دو کارمند بخت برگشته هم چنین کردند تا سارقان بتوانند با حدود بیست و شش میلیون و پانصد هزار پوند بانک را ترک کنند. مقدار زیادی از این پول هنگفت همچنان پیدا نشده است. در حالی که نیروهای امنیتی سازمان آزادیبخش ایرلند (IRA) را مسوول این دزدی می دانند، شین فن چنین دخالتی را تکذیب کرده است.
ارزش نقدی: ۲۶ میلیون پوند
Picture: REUTERS
[بالای صفحه]

رتبه ۷: انبار فرودگاه هیث رو لندن


در نوامبر ۱۹۸۳ وقتی عده ای از سارقان به کمک یکی از نیروهای امنیتی، توانستند به انباری در فرودگاه هیث‌روی لندن حمله کنند، انتظار داشتند با ۳ میلیون پوند پول نقد مواجه شوند. اما سارقان خوش شانس به جای سه میلیون پوند پول نقد، با سه تن شمش طلا به ارزش تقریبی ۲۶ میلیون پوند برخورد کردند! آنها بلافاصله طلاها را دزدیدند و فرار کردند. هرچند بی تدبیری آنها در نقل و انتقال مقادیر هنگفت پول از طریق یک بانک در بریستول، سوء ظن پلیس را برانگیخت. پلیس همچنین به رابطه ی خانوادگی بین یکی از اعضای تیم دزدی و یکی از نیروهای امنیتی پی برده بود. با این حال پلیس هنوز نتوانسته است ۶۰۰۰ شمش طلا را پیدا کند.
ارزش نقدی: ۲۶ میلیون پوند
[بالای صفحه]

رتبه ۸: جواهر فروشی Graff لندن


در سال ۲۰۰۳ سارقان صربستانی که مسلح به اسلحه ی روولور بودندبه جواهر فروشی Graff حمله کردند و توانستند ۴۷ قطعه الماس را در عرض ۳ دقیقه سرقت کنند! جستجوهای پلیس منجر به پیدا کردن یک قطعه انگشتر الماس آبی به ارزش ۵۰۰ هزار پوند شد که درون سلیفون آشپزی پیچیده شده بود و در ظرف کرم صورت مخفی شده بود!
ارزش نقدی: ۲۳ میلیون پوند
Picture: PNS
[بالای صفحه]

رتبه ۹: بانک Midland در لندن


گراهام هاکربی راننده ی ماشین حمل پول یکی از بزرگترین بانکهای بریتانیا، Midland Bank که اکنون با نام HSBC شناخته شده است، توسط سارقان متوقف شد و مجبور شد که آنها را به شعبه ی این بانک در سلفورد منچستر ببرد. آنها با ۶/۶ میلیون پوند پول نقد فرار کردند بدون این که هیچ ردپایی از خود باقی بگذارند. معمای این دزدی همچنان حل نشده باقی مانده است.
ارزش نقدی: ۶/۶ میلیون پوند
Picture: CAVENDISH PRESS
[بالای صفحه]

رتبه ۱۰: مرکز نگهداری پول و امانات در لندن


در عید پاک ۱۹۸۳ سارقان به یک مرکز نگهداری پول و امانات در شوردیچ واقع در شرق لندن دستبرد زدند و توانستند با ۶ میلیون پوند پا به فرار بگذارند. تصویر فردی فورمن یکی از این سارقان را می بینید.
ارزش نقدی: ۶ میلیون پوند
[بالای صفحه]

رتبه ۱۱: راهزنی و حمله به قطار گلاسکو به لندن


رونی بیگز که اخیرا از زندان آزاد شد در ۸ آگوست ۱۹۶۳ در یک سرقت مسلحانه یکی از بزرگترین دزدیهای تاریخ را رقم زد. وی توانست از قطار متعلق به اداره ی پست بریتانیا (Royal Mail) که از گلاسکو به لندن می رفت، ۲/۶ میلیون پوند بدزدد. آنها ابتدا با پیغام ایست ساختگی توانستند قطار را متوقف کنند و سپس با حمله ی مسلحانه ۲/۶ میلیون پوند پول نقد را به غارت بردند. جک میلز، راننده ی قطار که در حین دزدی به سرش ضربه وارد شده بود، هیچ وقت بهبود پیدا نکرد تا در سال ۱۹۷۰ درگذشت. مقدار زیادی از این پول در مدت چند ماه پس از دزدی بازگردانده شد. ۲/۶ میلیون پوند سرقت شده در آن روز، در مقیاس امروز حدود ۴۰ میلیون پوند برآورد می شود.
Picture: CLAIRE KENDALL
[بالای صفحه]

رتبه ۱۲: ماشین حمل پول در لاس وگاس


در سال ۱۹۹۳ هیثر تالچیف و روبرتو سولیس توانستند با ۲/۵ میلیون دلار در یک ماشین ضد گلوله ی حمل پول در لاس وگاس فرار کنند. این زوج به جزایر کیمن (Cayman Islands) از مستعمرات بریتانیا فرار کردند. بعدها سولیس، برای تاچیف تنها ۱۰۰۰ دلار گذاشت و با بقیه ی پول فرار کرد تا او به تنهایی از تنها فرزندشان نگهداری کند. در سپتامبر ۲۰۰۵ بعد از ۱۲ سال تعقیب و گریز سرانجام دستگیر شد و به ۶۳ ماه زندان محکوم شد.
ارزش نقدی: ۱/۵ میلیون پوند
[بالای صفحه]

رتبه ۱۳: بانک در لندن


در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۱ حدود ۱/۵ میلیون پوند از بانکی در Baker Street لندن دزدیده شد. اگرچه مبلغ ۱/۵ میلیون پوند با سرقتهای چند میلیون پوندی این روزها قابل مقایسه نیست، اگر بخواهیم با مقیاس امروز ارزش آن را بسنجیم، چیزی حدود ۱۶ میلیون پوند می شود. اما دلیل دیگری نیز برای مورد توجه گرفتن این دزدی وجود دارد و آن تلاشهای دولت برای جلوگیری از جزییات این دزدی است. داستان از این قرار است که سارقان از مغازه ی مجاور بانک تونلی به اتاق حاوی گاو صندوقها کنده بودند و توانستند وارد بانک بشوند. پس از این که صدای دزدها به طور کاملا تصادفی توسط یکی از رادیوهای شخصی (در عکس) شنیده شد، پلیس از این ماجرا مطلع گشت و نیروهای خود را به بانک گسیل کرد. اما در عین ناباوری جست و جوهای پلیس نتیجه نداد و آنها از حضور سارقان در بانک مطلع نشدند. برخی مدعی شده اند که دولت بریتانیا با اعلام D-notice به رسانه ها از آنها خواست که به خاطر حفظ امنیت ملی از اشاره به این ماجرا خودداری کنند. برخی نیز می گویند پاره ای از اقلام دزدیده شده حاوی اطلاعات محرمانه ای از خانواده ی سلطنتی بریتانیا بوده است.
ارزش نقدی: ۱/۵ میلیون پوند
Picture: SRDJA DJUKANOVIC
[بالای صفحه]

رتبه ۱۴: کازینو در لاس وگاس

بزرگترین سرقت لاس وگاس در سپتامبر ۱۹۹۲ اتفاق افتاد. بیل برنان که یک صندوقدار ساده در کازینوی Stardust در لاس وگاس بود، مثل هر روز کازینو را برای ناهار ترک کرد. اما این بار یک تفاوت جزئی با روزهای دیگر داشت. او پیش از ترک کازینو ۵۰۰ هزار دلار ژتون در کوله پشتی اش گذاش و هرگز بعد از ناهار به کازینو برنگشت. با این که نام بیل در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال امریکا هست هنوز FBI موفق به پیدا کردن او نشده است.
ارزش نقدی: ۳۰۰ هزار پوند
Picture: GETTY
[بالای صفحه]

رتبه ۱۵: پایانه ی محموله های خطوط هوایی فرانسه در امریکا


در سال ۱۹۶۷ هنری هیل (شخصیتی که در فیلم Goodfellas توسط ری لیوتا بازی می شود)، به همراه همدستانش وارد پایانه ی محموله های خطوط هوایی فرانسه Air France در فرودگاه جان اف کندی (JFK) شد و با ۴۲۰ هزار دلار توانست فرار کند. زن همدست وی در حالی که مشغول دلبری از یکی از نیروهای امنیتی بود، توانست کلید درب اصلی را بدزدد و به هیل و تامی دوسیمون (شخصیتی که در فیلم Goodfellas توسط جو پشکی بازی شد) بهد. آنها هم به راحتی توانستند درب را باز کنند و وارد اتاق محموله های هوایی بشوند و کیف خود را با پول نقد پر کنند و خارج بشوند.
ارزش نقدی: ۲۵۴ هزار پوند ۴۲۰ هزار دلار
[بالای صفحه]

رتبه ۱۶: هواپیماربایی در امریکا


در ۲۴ نوامبر ۱۹۷۱ دن کوپر یک هواپیمای متعلق به خطوط هوایی Northwest Orient را ربود. وی در هواپیما یک چمدان با خود داشت و یک تکه کاغذ که در آن نوشته شده بود: “من در چمدانم بمب دارم. اگر لازم باشد از اون استفاده می کنم. من از شما می خوام که کنار من بشینید. چون هواپیمای شما ربوده شده است.” سپس وی از خلبان خواست که هر چیزی می خواهد برای او تهیه کند. فهرست چیزهایی که کوپر می خواست این بود: ۴ چتر نجات و ۲۰۰ هزار دلار. چنین گفته می شود که سه چتر نجات دیگر برای خدمه ی پرواز درخواست شده بود تا کوپر مطمئن شود آنها تقلبی نیستند و کار می کنند. هواپیما در سیاتل امریکا فرود آمد، و مسافران هواپیما در قبال همه ی چیزهایی که کوپر می خواست آزاد شدند. وقتی هواپیما مجدداد بلند شد . به سمت مکزیک در پرواز بود، کوپر با چتر نجات از هواپیما بیرون پرید و بعد از آن هرگز دیده نشد!
ارزش نقدی: ۱۲۱ هزار پوند ۲۰۰ هزار دلار
[بالای صفحه]

رتبه ۱۷: اسپرم گاو در مریلند امریکا


در سال ۲۰۰۵ وقتی مزرعه دار مریلندی به مزرعه اش بازگشت متوجه شد ۶۵ لوله ی آزمایشگاهی حاوی اسپرم تقریبا ۵۰ گاوش گم شده است. ارزش این اسپرمها حدود ۷۵۰۰۰ دلار تخمین زده می شد. اسپرم گاو به این دلیل بسیار ارزشمند محسوب می شود که با داشتن آن و تلقیح آن می توان هزینه های مترتب بر جفت گیری گاو نر و ماده برای تولید مثل را از بین برد.
ارزش نقدی: ۴۵ هزار پوند
[بالای صفحه]

رتبه ۱۸: تابلوی نقاشی در نروژ


در آگوست ۲۰۰۴ دو اثر هنری ادوارد مانک، به نام جیغ و مدونا از موزه ی مانک دزدیده شد. جالب اینجا است که این سرقت در روز روشن اتفاق افتاد و دزدها به سادگی تابلوها را از دیوار برداشتند و فرار کردند. تابلوی معروف جیغ برای دومین بار بود که دزدیده می شد. (بار نخست در سال ۱۹۹۴). بعدها این تابلوها پیدا شدند.
ارزش نقدی: نامشخص
Picture: REUTERS/EPA
[بالای صفحه]

رتبه ۱۹: تابلوی نقاشی در بوستون


در سال ۱۹۹۰ دو دزد با لباس مبدل پلیس از در مخصوص موزه وارد موزه ی Isabella Gardner در شهر بوستون امریکا شدند و بعد از دستبند زدن به دو مامور امنیتی سه نقاشی رامبراند را از درون قابهایشان بریدند. آنها همچنین موفق شدند نقاشی کنسرت، اثر ژوهانس ورمیر (در عکس آمده است) و Landscape with an Obelisk اثر گوورت فلینک را نیز بدزدند. این نقاشیها هم هنوز پیدا نشده اند.
ارزش نقدی: نامشخص
[بالای صفحه]


منبع:

Telegraph: Self preservation societies: a brief history of heists (August 2009)