Time

۱- اتومبیلرانی – فرانسه
[ویدیو] بسیاری اعتقاد دارند اتفاقی که سال گذشته در مسابقات فرمول یک افتاد بدترین حقه ی تاریخ ورزش بود. نلسون پیکه (پسر)، به فرمان مدیران تیمش- رنو- ماشینش را به دیوار کوبید تا هم تیمی اش، فرناندو آلونسو بتواند از قوانین مربوط به امنیت مسابقات بهره مند شود و برنده شود. این رسوایی تنها زمانی فاش شد که پیکه از سوی رنو در مسابقات مجارستان کنار گذاشته شد و وی زنگها را به صدا درآورد و این تبانی را افشا کرد.

۲- بیس بال – امریکا
دومین رسوایی بزرگ تاریخ ورزش مربوط به تیم بیس بال White Sox از شیکاگو ی امریکا است. تیمی که ادعا می شود بهترین تیم تاریخ بیس بال است. گنگستر معروفی به نام آرنولد روتستین با کمک دو قمارباز مشهور امریکایی در سال ۱۹۱۹ به هشت بازیکن بیس بال تیم White Sox رشوه دادند. این هشت بازیکن در مجموع ۱۰۰ هزار دلار دریافت کردند تا در هشت بازی آتی خود ببازند.

۳- دو و میدانی – کانادا
[ویدیو] بن جانسون کانادایی وقتی رکورد دوی ۱۰۰ متر را در بازیهای المپیک سئول شکست، با اعتماد به نفس بالایی گفت: «این رکورد برای ۵۰ یا ۱۰۰ سال دست نخورده باقی حواهد ماند.» هرچند درعمل این رکورد برای کمتر از ۳ روز باقی ماند! چرا که آزمایشهای بعد از مسابقه نشان داد وی دوپینگ کرده بود.

۴- اسکیت – امریکا
[ویدیو] همه ی ما انتظار داریم مصدومیتهای ناشی از برخورد در ورزشهایی مانند فوتبال و بسکتبال که برخورد بدنی زیادی بین رقابت کنندگان وجود دارد رخ دهد. اما شاید باور نکنید که تونیا هاردینگ در مسابقات اسکیت روی یخ زنان المپیک زمستانی ۱۹۹۴ باعث مصدومیت ورزشکار رقیب شد. وی با همدستی شوهرش فردی را اجیر کردند تا وقتی نانسی از تمرین برمی گردد با ضربه ای به زانوی وی، باعث مصدوم شدن نانسی کریگان شود. با کنار کشیدن نانسی، تونیا توانست قهرمانی را از آن خود کند.

۵- المپیک – آلمان شرقی
[ویدیو] دهه ی ۱۹۷۰ بی شک دوره ی تاریکی برای ورزش آلمان شرقی بود. مقامات ورزش این کشور در یک توطئه ی فراگیر و بدون اطلاع ورزشکاران، به آنها مواد نیروزا دادند. سیاستمداران و پلیس مخفی این کشور با همدستی مربیان تیمهای ملی، از این مواد نیروزا استفاده کردند. این دوپینگ گسترده کارساز شد و آلمان شرقی در بسیاری از رشته ها توانست با رقبای نزدیکش یعنی شوروی و امریکا شانه به شانه رقابت کند. مخصوصا در رشته ی شنا که آلمان شرقی رکوردهای متعددی را شکست. اما فرجام کار بسیار غم انگیز بود. آثار جانبی این داروهای غیرمجاز سالها بعد با ظهور سرطان کبد، آسیبهای جدی اندام ورزشکاران، صدمات روحی روانی، بیماریهای هورمونی نمایان شد. هرچند این حقه ی کثیف تا فروریختن دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ افشا نشد.

۶- فوتبال – برزیل
[ویدیو] بازی زیبای فوتبال همواره شاهد صحنه هایی بوده که فوتبالیستها برای گول زدن داور دست به تمارض زده اند. اما کاری که ریوالدوی برزیلی در جام جهانی ۲۰۰۲ و در مقابل ترکیه انجام داد تبدیل به حادثه ای فراموش نشدنی شد. میلیونها نفر در سراسر جهان دیدند که وقتی توپ به پای ریوالدو برخورد کرد، او چگونه همانند بازیگران تاتر سرش را گرفت و وانمود کرد توپ به سر وی برخورد کرده است. داور هم گول خورد و فوتبالیست نگون بخت ترک را از زمین بازی اخراج کرد. هرچند فیفا ریوالدا را برای این حرکت ۷۳۵۰ دلار جریمه کرد.

۷- شمشیربازی – شوروی سابق
شما هم حتما بوریس اونیشنکو را برای نمایشش در رقابتهای پنج گانه تحسین می کنید. اما وی بازیهای المپیک مونترال را در سال ۱۹۷۶ با رسوایی ترک کرد. چرا که با تقلب دگمه ی مخصوصی در نوک شمشیرش جاسازی کرده بود که با کنترل آن می توانست هر وقت بخواهد گیرنده های الکترونیکی متصل به لباس رقیبش را تحریک کند و امتیاز به نفع خود ثبت کند. خنده دار اینجا است که اونیشنکو بدون این تقلبها توانسته بود در دوره ی قبل بازیهای المپیک به مدال طلا دست پیدا کند. شایعاتی وجود دارند که بعد از افشای این رسوایی، شوروی سابق وی را به معادن نمک سیبری تبعید کرد.

۸- بسکتبال – اسپانیا
[ویدیو] در سال ۲۰۰۰ تیم بسکتبال معلولان اسپانیا توانست با اقتدار تمام قهرمان مسابقات بسکتبال پارالمپیک سیدنی شود. اما فقط یک مشکل وجود داشت. از تیم ۱۲ نفره ی اسپانیا، ۱۰ نفر معلول نبودند. قوانین اجازه می دادند افرادی با اختلالات روانی و دیرآموزان نیز در تیم بسکتبال با ویلچر عضو شوند، در حالی که هیچ آزمایشی برای صحت ادعای آنها وجود نداشت. بنابراین ۱۰ بازیکن از تیم اسپانیا فقط وانمود کردند کندذهن هستند در حالی که هیچ مشکلی از نظر جسمی و روانی نداشتند.

۹- راگبی – بریتانیا
[ویدیو] تام ویلیامز، بازیکن راگبی تیم Herlequins بریتانیا در هنگام بازی بر اثر برخورد نه چندان جدی با حریفش ناگهان صورتش را گرفت و در حالی که خون از دهانش بیرون می زد، به سمت بیرون زمین هداست شد. اما قصه جیز دیگری بود. ویلیامز درواقع کپسول حاوی مایع قرمز رنگی را که در دهانش قرار داشت ترکاند تا وانمود کند دهانش دچار خونریزی شدیدی شده است! دلیل این فریبکاری این بود که تعداد تعویضهای مجاز تیم تام ویلیامز تمام شده بود و وی با این اقدام توانست با استفاده از قوانین به مربی تیمش اجازه دهد یک دروازه بان متبحر به جایش وارد زمین شود. حماقت مقامات این باشگاه به همین جا ختم نشد! یکی از مسوولین این تیم به محض خروج تام از زمین، برای طبیعی جلوه دادن نقشه ی شان، دهان تام را برید!

۱۰- کریکت – افریقای جنوبی
[ویدیو] هانسی کرونیا پسر طلایی آفریقای جنوبی بود. مردی که رکورددار کاپیتانی تیم کریکت این کشور محسوب می شد. اما این محبوبیت تا زمانی ادامه داشت که نقش وی در همدستی با بنگاه های شرط بندی افشا شد. وی از این بنگاه ها پولهای هنگفتی می گرفت تا در مقابل، نتیجه ی مسابقات را بر طبق خواسته ی آنها تغییر دهد. اگر وی این اتهام را رد کرد، اما پدیرفت که یک بار ۱۰۰ هزار دلار در قبال فروش اطلاعات بازی به شرط بندها دریافت کرده بود. در سال ۲۰۰۰ وی تا آخر عمر از شرکت در مسابقات کریکت محروم شد، اما این محرومیت دو سال بیشتر دوام نداشت. چرا که کرونیا در یک سانحه ی هوایی کشته شد. برخی معتقد بودند که این حادثه ی مشکوک توسط سندیکای شرط بندان برنامه ریزی و اجرا شده بود.

۱۱- فوتبال – آرژانتین
[ویدیو] چهار سال پیش از جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، دو کشور آرژانتین و انگلیس بر سر جزایر فالکلند وارد جنگ شده بودند. اما پس از چهار سال و وقتی تیمهای فوتبال این دو کشور رو در روی هم قرار گرفتند، تنش بین این دو کشور فروکش نکرده بود. دیه گو مارادونا، بزرگترین فوتبالیست تاریخ آرژانتین موفق شد هر دو گل تیمش را در این بازی تاریخی به ثمر برساند. یکی را با پا و دیگری را با دست! وقتی مارادونا در مقابل دروازه بان انگلیس برای ضربه زدن با سر به هوا پرید، به جای استفاده از سر خود، توانست با فریب داور از دست خود استفاده کند و پیتر شیلتون را ناکام بگذارد. اعتراضات فراوان بازیکنان انگلیس هم اثربخش نبود تا مارادونا دقایقی بعد با گل تاریخی اش، انگلیس رقیب و دشمن را با شکست بدرقه کند. مارادونا بعدها اظهار داشت این گل را با دست خدا به ثمر رسانده است! و این گل احیای غرور شکست خورده ی ملت آرژانتین در جنگ فالکلند بود.
* حق با شما است. به جای ۱۰ اتفاق، ۱۱ اتفاق را معرفی کردم. بسیار خوب! وقتی این همه ورزشکار بزرگ دست به فریبکاری می زنند، چه اشکالی دارد من هم شما را گول بزنم؟


منبع:

Time: Top 10 Sporting Cheats