Guardian

هرچند جورج بوش و احمدی نژاد به عنوان روسای جمهور دو کشور، دشمنان قسم خورده ی یکدیگر محسوب می شدند، وقتی پای تجارت به میان کشیده می شد، دوستان خوبی به نظر می رسند.

آمار رسمی حاکی از آن است که تجارت بین ایران و امریکا در دوره ی ۴ ساله ی اول ریاست جمهوری احمدی نژاد ۶۰۰% رشد داشته است. توجه کنید که این اتفاق در زمانی رخ داده است که دو کشور در اوج حملات لفظی به یکدیگر بوده اند.

ahmadinejad-bush

دولت احمدی نژاد علی رغم اظهارات ضدغربی خود، رشد قابل ملاحظه ای را در واردات محصولات امریکایی تجربه کرد. از جمله مهمترین محصولات وارداتی امریکایی، منی گاو بود. این تناقض رفتار و عمل در طرف امریکایی نیز وجود دارد. جالب اینجا است در حالی که جورج بوش، دولت ایران را عضوی از محور شرارت خوانده بود و باراک اوباما نوید مذاکره با ایران را داده بود، تجارت ایران و امریکا از زمانی که بوش کاخ سفید را ترک کرده است، بر خلاف انتظار کاهش چشمگیری داشته است.

بر طبق آمار و ارقام اتاق بازرگانی ایران، این کشور در سال گذشته ۵۶۳ میلیون دلار کالا و محصولات امریکایی وارد کرده است. در حالی که یک سال بعد از به قدرت رسیدن احمدی نژاد تنها ۹۸ میلیون دلار واردات محصولات امریکایی داشته است.

اقتصاددانان اعتقاد دارند در حالی که گوش جهان با فریادهای جورج بوش برای تحریم ایران کر شده بود، و احمدی نژاد همه جا سخنان ضد امریکایی سر می داد، سیاستهای دولت احمدی نژاد مبنی بر مصرف درآمدهای نفتی برای واردات سبب افزایش این رقم شده بود.

در زمان احمدی نژاد دولت ایران فقط ۵٫۶ میلیون دلار صرف خرید منی گاو کرده است. ماده ای که در صنایع گوناگونی از جمله داروسازی و مواد آرایشی کاربرد دارد.

از زمان ورود اوباما به کاخ سفید رقم مبادلات تجاری دو کشور به طرز چشمگیری کاهش داشته است. به طوری که در ۵ ماهه ی اول ریاست جمهوری اوباما ایران فقط ۹۶٫۲ میلیون دلار از امریکا واردات داشته است. این کاهش بیانگر این است که دولت وی تحریمها علیه ایران را سخت تر و جدی تر کرده است. دولت اوباما پس از افشای تاسیسات غنی سازی قم همچنین مشغول رایرنی با روسیه و چین برای تصویب دور جدیدی از تحریمهای سازمان ملل علیه ایران است. مفهوم دیگر این کاهش می تواند اوضاع اقتصادی بد ایران در پی افت قیمت نفت در چند ماهه ی اخیر باشد. جمشید اسدی، اقتصاددان ایرانی مقیم فرانسه اعتقاد دارد: «دولت احمدی نژاد هم اکنون فضای کمتری برای مانور دادن با واردات دارد. وی پیش از این قدرت بیشتری برای واردات داشت، اما اکنون مجلس ایران وی را متهم به ولخرجی در واردات کرده است. این وضعیت به دلیل تحریمهای جدیدی که اوباما وعده کرده است بدتر هم خواهد شد.» وی اضافه می کند: «با توجه به این که اوباما قصد حمله ی نظامی به ایران ندارد، تحریمها را بسیار جدیتر از جورج بوش پیگیری خواهد کرد. اگر ایران به خواسته های جامعه ی جهانی درباره ی برنامه های اتمیش تن درندهد، باید منتظر تحریمهای بسیار شدیدتری در آینده ی نزدیک باشد.»


منبع:

Guardian: Hostile rhetoric no barrier to Iran-US trade (12/10/2009)

ببینید:
تردید: وال استریت ژورنال می گوید آلمان عاشق ایران است