maliheh-logoدکتر منصور امام که سالها قبل به امریکا مهاجرت کرده بود، دست به کار بزرگی زده است که تحسین رسانه ها و جامعه پزشکی امریکا را به همراه داشته است.وی در سال ۲۰۰۵ کلینیکی در شهر Salt Lake City ایالت یوتای امریکا تاسیس کرد که تمام خدماتش مجانی ارائه می شود.

این کلینیک با توانایی پذیرش ۱۵۰ بیمار در روز ۱۲ می ۲۰۰۵ و با حضور فرماندار ایالت یوتا جان هانتسمن آغاز به کار کرد. این درمانگاه تقریبا ۵۰۰ تلفن در روز دریافت می کند و در نخستین سال فعالیتش بیش از ۹۰۰۰ پذیرش بیمار داشته است.

سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی Profiles in Caring در ویدئوی بالا معرفی دکتر امام را اینگونه آغاز می کند:

علی رغم همه بحثهایی که حول و حوش مهاجران وجود دارد، ما به معرفی چهره ای می پردازیم که شما را برای چند لحظه وادار به سکوت می کند. شما را دعوت به فکر کردن می کند. داستان مهاجری از ایران که به امریکا آمد، پزشک شد و سپس همه اینها را رها کرد، تا به کاری دست بزند که برای بقیه مفید باشد.

خانم لین مارتین که همسرش را از دست داده است هرگز تصور نمی کرد روزی فرابرسد که توانایی خرید بیمه را نداشته باشد. وی با بغضی در گلو نه تنها سپاسگزار خدمات مجانی کلینیک ملیحه است، مهربانی دکتر امام را غیرقابل باور توصیف می کند.
سعید زمانی فر بیمار ایرانی کلینیک ملیحه در حالی که نمی تواند از بغض خود در آغوش دکتر اسکار دنیل بلوث -دندانپزشک داوطلب این درمانگاه- جلوگیری کند می گوید: من به جان پسرانم سوگند می خورم که روزی نیست دکتر امام را برای خدماتی که ارائه کرده است دعا نکنم.

دکتر امام کیست؟

دکتر منصور امام در ایران و در شهر دزفول متواد شد و زمانی که نوجوان بود به همراه خانواده اش به امریکا آمد. او از زمان نوجوانی رویای پزشک شدن و مداوای مجانی مردم را در سر داشت. وی می گوید:

من فکر می کنم اگر شما رویای درستی در سر داشته باشید و بر روی آن رویا تمرکز کنید، همه آنچه در سر می پرورانید به وقوع خواهد پیوست.

وی اکنون پزشکی با بیش از ۱۵ سال سابقه کار است. دکتر امام در سخنرانی روز افتتاحیه mansoor-emam پس از این که این روز را بهترین روز زندگی خود می نامد، با چشم در چشم شدن با همسرش سپیده به یاد می آورد که اشتباه کوچکی از او سرزده است. سپس بلافاصله با لبخندی بر لب روز افتتاحیه کلینیک را دومین روز بزرگ زندگی خود [پس از روز ازدواج] قلمداد می کند!
دکتر امام می گوید در روز افتتاحیه کلینیک وقتی به سمت خانه می رفتم، با خودم می گفتم: اگر امروز من بمیرم، خوشحالم که ماموریتم را به پایان رسانده ام.
وی اعتقاد دارد که خدمات درمانی یک حق است و نباید آن را یک امتیاز تلقی کرد.

مشارکت یک ایرانی مهاجر دیگر

بسیاری از تجهیزات و همچنین هزینه های سال نخست این درمانگاه توسط بنیاد خیریه یک ایرانی دیگر به نام خسرو سمنانی تامین شده است.خسرو سمنانی و همسرش غزاله سمنانی در آغاز به کار این کلینیک حدود ۴۰۰,۰۰۰ دلار به این کلینیک کمک کردند.

خسرو سمنانی دوست قدیمی دکتر امام است که در سال ۱۹۶۸ به امریکا مهاجرت کرد. وی متواضعانه کمکهای خودش را به این پروژه ناچیز می شمارد و خود را تنها یک دنباله روی راه دکتر امام می داند.

semnani

آقای سمنانی نام این درمانگاه را از نام مادربزرگش که بسیار او را دوست دارد، برداشته است.maliheh-adbollahi

او می گوید مادربزرگش ملیحه عبداللهی یا “مادر جون” به عنوان یک مومن واقعی کسی بود که وی را با مفاهیمی مانند کمک به همنوع آشنا کرد و به وی یادآور شد که خداوند نیکوکاران را بسیار دوست دارد.

او خاطرنشان می کند که این پروژه به وضوح نشان می دهد که اقدامات بشردوستانه فرامرزی و جهانی است.

شعار درمانگاه ملیحه یک جمله است:

جایی که یکی دلواپست هست

البته افراد و شرکتهای دیگری نیز در ساخت و راه اندازی این درمانگاه مشارکت داشته اند. به عنوان مثال شرکت ساختمانی John Holmes ساخت مجانی ساختمان این درمانگاه را به عهده گرفت.

بسیاری از کارکنان این درمانگاه را نیز پزشکان و پرستارانی تشکیل می دهند که داوطلبانه مشغول به کار هستند. متخصصانی در رشته های مختلف پزشکی از جمله کاردیولوژی، اورولوژی، روانشناسی، پزشکی اطفال و حتی رشته های غیرمرتبط تر از جمله مشاوران مالی و مددکاران اجتماعی و مترجمان به صورت کاملا داوطلبانه در این درمانگاه با دکتر منصور امام همکاری می کنند.

ویژگی منحصر به فرد دیگر کلینیک ملیحه این است که برخلاف بسیاری از کلینیکهای دیگر که از دولت کمکهای مالی دریافت می کنند، این کلینیک به کمکهای دولتی وابسته نیست. تنها کمکی که این کلینیک دریافت می کند، واکسن خردسالان است که توسط ایالت یوتا تامین می شود.

درحالی که تمام خدمات این درمانگاه به صورت رایگان ارائه می شود، و همه می توانند از این خدمات بهره مند شوند، هدف اصلی خدمات این درمانگاه افرادی هستند که درآمدشان نه آن قدر کم است که تحت پوشش کمکهای دولت امریکا از جمله Medicaid قرار بگیرند، و نه آن قدر زیاد است که توانایی مالی خرید بیمه شخصی را داشته باشند.


منبع:

GoodTube: گزارش ویدیئویی بالا از Profiles in Caring
Desert News: گزارشی از آغاز به کار کلینیک ملیحه
Desert News: گزارشی از یک سالگی کلینیک ملیحه


ببینید:
یوتیوب: گزارشی از کلینیک ملیحه
وب سایت رسمی کلینیک ملیحه: برای ارسال کمک مالی به این کلینیک به اینجا بروید
Sutherland Institute: عکسهای مراسم اهدای جایزه به خسرو سمنانی به خاطر فعالیتهای خیریه
بی بی سی فارسی: تحلیلی بر فیلم مستند سیکو ساخته مایکل مور. این فیلم به مشکلات مردم امریکا در خرید بیمه خدمات درمانی می پردازد
تایم: گزارشی از مشکلات بهداشتی و درمانی مردم امریکا