در فرهنگ رسانه‌ای غرب جمله معروف وجود دارد:
S.e.x sells
جاذبه جن.سی می‌فروشد.
به این جاذبه‌های جن.سی هم S.e.x Appeals می‌گویند و امکان ندارد مشاور تبلیغاتی را پیدا کنید که قدرت بالای جاذبه‌های جن.سی را انکار کند.

لازم نیست برای درست بودن این جمله دلیلی آورده شود. کافی است نگاهی گذرا به تبلیغات محصولات مختلف بکنید تا حضور پررنگ جاذبه‌های جن.سی را در تبلیغات ببینید. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که هنوز با دیدن یک زن نیمه عریان در تبلیغ محصولات بی ربطی مثل روغن موتور ماشین شگفت زده می‌شوید، بهتر است در دیدگاهتان تجدیدنظر کنید. چون مدتی است دامنه جذب مخاطب از طریق جاذبه‌های جن.سی حتی به سیاستمداران هم کشیده شده است. زنان سیاستمدار اروپایی است چند سالی است فهمیده‌اند بهترین و ساده‌ترین راه برای تشویق مردان به رای دادن، نه ارائه برنامه های خوب اقتصادی و اجتماعی است و نه دادن وعده زندگی بهتر. بلکه لخت شدن برای آنهاست.

بهتر است از جدیدترین نمونه شروع کنیم. نامزدهای زن نمایندگی مجلس چک در تقویمهای دیواری با عکسهایی که شبیه عکسهای مدلها است خود را به رای دهندگان عرضه کردند. این تبلیغات موثر بود و امسال تعداد زنان راه یافته به پارلمان چک از تمام دوره‌های قبل بیشتر بود. برای دیدن عکسهای بزرگتر این سیاستمداران بر روی تصویرهای کوچک زیر کلیک کنید.

تبلیغات سیاستمداران زن چک | تبلیغات سیاستمداران زن چک | تبلیغات سیاستمداران زن چک | تبلیغات سیاستمداران زن چک |

تبلیغات سیاستمداران زن چک | تبلیغات سیاستمداران زن چک | تبلیغات سیاستمداران زن چک | تبلیغات سیاستمداران زن چک |

اگرچه ایده استفاده از جاذبه‌های جن.سی در انتخابات ایده نسبتا جدیدی است، در سالهای گذشته در کشورهای دیگر اروپایی آزمایش شده است. سه سال پیش حزب نوپای زنان لهستان (Partia Kobiet, PK) از پوستر عریان نمایندگانش در تبلیغات استفاده کرد. رهبر این حزب اعتقاد داشت «ما زیبا هستیم، لخت هستیم و به آن افتخار می‌کنیم.»

تبلیغ حزب زنان در لهستان

تبلیغ حزب زنان در لهستان

در همان سال تانیا دروو (Tania Derveaux) از حزب Nee (که به معنای نه در زبان هلندی است) در بلژیک در یک اقدام بحث برانگیز در یک پوستر با تصویری عریان از خود از شهروندان خواست به او رای دهند. او با تمسخر حزب رقیب که وعده ایجاد شغل برای دویست هزار نفر را داده بود، در این پوستر به رای دهندگان خود قول داد با چهل هزار نفر از آنها می‌خوابد. مردم بلژیک به این تبلیغات حزب «نه»، نه گفتند و هیچ یک از نامزدهای این حزب برنده انتخابات نشد.

بیلبورد تبلیغاتی تانیا دروو در انتخابات بلژیک

بیلبورد تبلیغاتی تانیا دروو در انتخابات بلژیک

شاید لخت شدن برای رای جمع کردن ایده خوبی برای یک نماینده مجلس از یک شهر کوچک و از یک حزب تازه تاسیس باشد، اما قطعا برای صدر اعظم یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا اصلا ایده خوبی نیست. با این حال این نکته به این معنی نیست که آنگلا مرکل نخواهد از جاذبه‌های جن.سی خود استفاده کند. دو سال قبل یقه باز لباس آنگلا مرکل جنجال زیادی در فضای سیاسی آلمان به راه انداخت. بازتابهای این لباس تا یک سال گریبانگیر صدر اعظم موفق آلمان بود. ورا لنگسفلد پنجاه و هفت ساله از حزب رقیب مرکل در تبلیغات انتخاباتی پارسال با چاپ عکس زیر در کنار عکس معروف مرکل، صدر اعظم را هجو کرد. او در زیر این پوستر با طعنه به آنگلا مرکل نوشته بود:
«ما [زنان] چیزهای بیشتری برای عرضه داریم»

یقه باز آنگلا مرکل، دستمایه تبلیغات حزب رقیب

یقه باز آنگلا مرکل، دستمایه تبلیغات حزب رقیب

پس از انتشار این پوستر در مدت کوتاهی بیش از صد و پنجاه هزار بازدید کننده از وبلاگ ورا لنگسفلد دیدن کرده بودند.

هرچند خانم مرکل به نشان دادن اندکی از بالاتنه اش قناعت کرد، یک شرکت تولیدی لباس زیر کار او را تکمیل کرد و او را نیمه عریان در بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی نمایش داد.

آنگلا مرکل در بیلبورد تبلیغاتی یک شرکت تولیدی لباس زیر زنانه

آنگلا مرکل در بیلبورد تبلیغاتی یک شرکت تولیدی لباس زیر زنانه